Drets socials

Confinament d'infants i joves

Mònica Palacín
Mònica Palacín

Plantejar-se el confinament amb ulls d’infant o de jove és fonamental per entendre el treball que des del departament d’Educació i la comunitat educativa s’està fent.

Les relacions socials han quedat tallades de cop i volta, els adults però, tenim la preparació, si més no, per maduresa i responsabilitat, per afrontar aquest confinament des de la informació , la companyia d’altres persones adultes o la connexió amb el món laboral i relacions socials. Així i tot, hi ha dies que costa.

Els infants i joves segueixen les notícies que surten a la televisió al costat dels adults i entenen la seva importància en funció de les reaccions que veuen i escolten dels grans. En altres casos aquesta informació ni arriba , ja sigui per protecció, per manca de voluntat o per manca de recursos.

Les informacions, per altra banda, que reben els joves a través de les xarxes son, en molts casos, incontrolables -aquells que tingueu adolescents a casa sabreu de què parlo-, per tant incrementen les angoixes que la manca de socialització amb el seu entorn natural els provoca.

Pot semblar que els hi sigui una situació còmode però, després de les primeres dues setmanes que semblaven unes festes de Nadal tardanes o una Setmana Santa avançada i llarga, ja no fa tanta gràcia haver de quedar-se a casa tot el dia, passant les hores enganxats al televisor, el mòbil, escoltant música, jugant o fent esport però lluny efectivament de les seves amistats.

En el cas dels més petits, malgrat la imaginació dels pares per omplir les hores, la rutina també es fa pesada. Els infants que tenen germans poden ser afortunats de poder jugar, inventar, cantar, barallar-se... Els fills únics però necessiten més dels adults, els quals se senten encara més angoixats de no poder estar tot el que voldrien “mode on” amb l’infant. Alguns pares, volgut o no i fruit de la situació per la que la família estigui passant, potser ni tan sols estan per ells.

Per això, per ells, pels infants i joves a qui el seu mon i entorn natural se’ls ha dissolt d’aquesta manera tan dura, sense avisar, per ells cal tornar a l’escola.

Cal reprendre certs hàbits que no donem per fet que totes les famílies tenen la possibilitat de marcar. No donem per fet res, si us plau. L’inici online del trimestre no serà la tornada a les aules, però serà quelcom i cada infant i jove amb la mesura de les capacitats familiars i personals, podrà tornar a sentir-se part de l’escola.

Tant se val els continguts, no hi haurà penalització en cas de no poder seguir el ritme. La prioritat serà el contacte, la gestió emocional i el desenvolupament de les competències que s’hagin treballat durant el curs, reforçant conceptes, compartint coneixements i formant part del que vam deixar enrere el passat 12 de març quan van sortir per la porta de l’escola o de l’institut.

El departament d’Educació i el seu Conseller Josep Bargalló al capdavant, tenen com a objectiu principal recollir tots aquests aspectes, i la preocupació per les famílies i els infants i joves més vulnerables ha repercutit en mesures concretes per tal de vetllar pel seu benestar. Així s’han repartit les aproximadament 160 mil targetes moneder als usuaris de beques menjador com també als usuaris de serveis d’intervenció socioeducativa que ofereixen berenars. Totes elles incorporant els dies no lectius de Setmana Santa de manera extraordinària per seguir assegurant els àpats necessaris.

La preocupació per fer front a la bretxa digital que s’ha posat de relleu més encara durant el confinament ha requerit de la col·laboració dels centres educatius per tal de fer la diagnosi de quantes famílies estan desconnectades digitalment. Ara sabem quantes famílies requereixen de dispositius electrònics, mòbils, tauletes o ordinadors i quantes necessiten dades d’internet per poder seguir les instruccions dels educadors.

La col·laboració dels ajuntaments també cal posar-la en valor, ja que la gran majoria han posat a disposició recursos materials, obertura de wifi, adquisició de targetes de dades i recursos humans per poder donar suport als centres educatius i les famílies.

Cal seguir treballant durant el temps que sigui necessari i fer front comú entre les institucions, la comunitat educativa i les famílies per posar al centre dels nostres esforços els infants i joves, perquè del resultat de la gestió podrem sortir més forts i el que és més important, quan aquests infants i joves siguin adults, puguin recordar aquests dies com els dies en que els seus referents vam estar a l’alçada.

 

Mònica Palacín

Diputada al Parlament de Catalunya