Esports

És futbol i és femení

Marta Luque
Marta Luque

El 7 de juliol es va jugar la final del mundial de futbol femení 2019 a l’Stade de Lyon (França), Estats Units 2 - Holanda 0. Rècord d'audiència (més mitjans de comunicació i més cobertura mediàtica de la història), d’assistència (57.600, la millor del segle XXI i 3a de la història) i de vendes de marxandatge. Heidi Burgett (directora sènior de Nike) va anunciar que la samarreta de la Selecció Femenina d’Estats Units s’ha convertit en la més venuda de la història de la marca en una sola temporada. A nivell golejador, Marta Vieira da Silva amb 17 gols en 5 mundials es convertia en la futbolista que més gols ha fet, destronant a Miroslav Klose amb 16 en 4 mundials.

De 24 seleccions, només 8 tenien una dona com entrenadora, i dues van disputar la final: Jill Ellis (Estats Units) i Sarina Wiegman (Holanda).

Segons l’informe fiscal US Soccer 2018, la bretxa salarial entre dones i homes és abismal. Jill Ellis seleccionadora d’Estats Units cobra 293.000$ i el seleccionador masculí Jürgen Klinsmann al 2016 cobrava 3 milions $. Les jugadores reben un pro-mig de 253.000$. La FIFA paga per guanyar el mundial masculí 400 milions $ i pel femení 30. Motiu que a l’entrega del trofeu l’afició reclamés l’equiparació salarial al futbol al crit de "Equal Pay".

Protagonistes: Ada Hegerberg, millor jugadora del món i Pilota d’Or que renuncia a jugar el mundial amb Noruega per denunciar la discriminació i lluitar per l’igualtat de gènere en el món del futbol. I Megan Rapinoe, (capitana d’Estats Units, Bota i Pilota d’Or del Mundial), feminista, defensora dels drets LGTBI, que s’ha posat de genolls o s’ha negat a cantar l’himne del seu país per mostrar el seu desacord amb Trump pel tracte a les minories.

Al futbol femení i a tot arreu la lluita continua...

 

Marta Luque

Comissió sectorial d'Esports

esports@esquerra.cat