Salut

Els municipis i la seva vessant sanitària

Joan Guix
Joan Guix

Es poden fer polítiques i planificació de salut a nivell global, però la seva implementació i el seu impacte sempre serà, per damunt de tot, local, i no tan sols com a escenari, sinó també com a subjecte i objecte d’actuació. En aquest sentit, els Ajuntaments son una de les peces més importants en la generació de la salut i la prevenció de la malaltia en la seva població.

Tot sovint hom oblida les responsabilitats concretes dels Ajuntaments en el terreny de la salut pensant que això de la salut és una competència de la Generalitat i no reparen en la seva potencialitat i obligacions en aquest terreny. Des dels Municipis hi ha molt a fer en el camp de la sanitat.

Podríem considerar tres camps en els que els Ajuntaments poden i han d’actuar en aquest terreny: Un abast competencial, és a dir, d’activitats obligatòries per llei a desenvolupar; un camp de planificació i gestió de polítiques locals amb impacte sobre la salut de la comunitat; i una tercera àrea de participació en la governança del sistema sanitari a diferents nivells.

Respecte de les competències dels Ajuntaments, la Llei de Salut Pública de Catalunya assenyala essencialment funcions d’autoritat sanitària d’obligat compliment en el camp de la salut pública, com son el control sanitari dels minoristes alimentaris i de la qualitat de l’aigua de consum; la gestió del risc de piscines i establiments públics o el control sanitari de les activitats de tatuatges i similars, entre d’altes.

Certament no tots el Ajuntaments disposen de personal tècnic per realitzar aquestes funcions, però la mateixa Llei de Salut Pública ofereix alternatives, com per exemple la signatura d’un conveni amb l’Agència de Salut Pública de Catalunya, quan aquestes funcions no es poden desenvolupar directament.

Un segon camp està en el desenvolupament de la estratègia de Salut en Totes les Polítiques (PINSAP),avaluant l’impacte en salut de les iniciatives municipals en el terreny de la planificació urbana o d’altres tipus.

Per últim, les corporacions municipals, bé directament, bé a traves de Consells Comarcal participen en Consells de Direcció o de Salut dels Catsalut o, en alguns casos, de consorcis o corporacions sanitàries públiques, amb la qual cosa tenen capacitat per afer arribar propostes o queixes i participar en la planificació i la gestió de l’assistència sanitari en el seu territori.

Els Ajuntaments poden i han d’implicar-se en aquest àmbit convertint-se en palanques de millora de la salut dels seus ciutadans.

 

Joan Guix

Vocal de la sectorial de Salut i ex-Secretari de Salut Pública de la Generalitat de Catalunya

salut@esquerra.cat